lørdag den 22. juni 2013

Opskrift- Lyse lagkagebunde

Dette er min opskrift på alm. lagkagebunde:-)
Herhjemme bruges de tit til fødselsdagslagkagen og er både nemme
og hurtige at lave. Meget, meget bedre end købte bunde;-)

Opskrift til 3 tynde bunde i rund 25cm Ø:

300g blødt smør- Jeg bruger altid Lurpak, faktisk er dèt det eneste smør jeg bruger:-) 
300g sukker
6 store æg- str. m ville jeg bruge 7 stk af:-)
300g hvedemel
2 tsk. bagepulver
2 tsk. vanilje eller korn af en hel stang

Sådan gør du:

Smør, vanilje og sukker piskes let og luftigt. 
Rør æg i et af gangen.

Mel og bagepulver sigtes og vendes i massen .

Jeg bruger sprayfedt til at smøre mine forme, men de kan smøres med
margarine eller smør også:-)  Jeg klipper en bund af bagepapir jeg lægger i formen og sprayer det let, før dejen kommes i formen.

Jeg bager altid en bund af gangen, dels har jeg aldrig en bund der er skæv eller går i stykker-
dels fordi det er meget nemmere og mine bunde er lige tykke/tynde:-)

Bunde bages i en forvarmet ovn, med varmluft på 200grader- uden varmluft er det 220grader.

De skal kun lige tage farve og skal give efter ved et let tryk. Bagetiden er ca. 6 min. (i min ovn)

For at lave bunde lige tykke, bruger jeg en opøser, så ved jeg om hvor mange "skefulde" hver bund skal have:-)) Men vi har jo alle vores små ting, for at gøre det lettere for os selv, ikke? :-))

Disse lagkagebunde er skønne og lette og bliver absolut ikke dårligere af at få lagt lidt frisk frugt lagt på eller blive stænket med lidt sprut.

Rigtig god fornøjelse:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar