lørdag den 22. juni 2013

Opskrift på Hindbærmousse

For mange år siden, længe før jeg begyndte på alt det her "kage-halløj", købte jeg en bog: Byens bedste kager af Rikke Gryberg. 
Den er blevet brugt rigtig meget over årene og her er hendes opskrift på Hindbærmousse.

Hindbærmousse til 8 personer:

6 blade husblas
150g friske eller frosne hindbær
150g rørsukker
6 stk (150g) past. æggeblommer
7 dl piskefløde

Sådan gør du:

Pisk æg og sukker i ca. 10 min. til en luftig æggesnaps.
Blend hindbær til en purè i en maskine eller med stavblender. Giv altid hindbær et opkog først!
Udblød husblas i koldt vand i 10 min. 
Vrid vandet fra og kom det i en gryde med hindbærpurèen.
Varm det hele op til ca. 45 grader, det må ikke koge. 
Tag gryden af varmen og vend æggesnapsen i lidt efter lidt.

Moussen er nu klar til støbning. Den kan støbes med en bund i ringen 
eller som en dessert alene.
Jeg bruger altid kageplast indeni mine forme, både når jeg 
lægger kager sammen og til desserter. 

Stilles på køl eller i fryseren i et par timer, så er den klar:-)

Det er kagen i midten, opskriften er brugt til, her med en hasselnødde bund 
og høvlet hvid chokolade.

Rigtig god fornøjelse:-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar