lørdag den 20. juli 2013

Jordbær/hyldeblomst syltetøj


Her er min sommer favorit, når hylden blomstre:-))

Lækker hjemmelavet jordbær/hyldeblomst marmelade med kun halvt så meget sukker som normalt;-))

Sådan gør du:

2,5kg friske danske jordbær-skylles og halveres

ca. 10-15 blomsterskærme frisk udsprunget hyldeblomster- jeg skyller dem ikke, men ryster dem godt for små dyr

1,250 g Syltesukker

1 brev Rød Melatin til marmelade

ca. 2 spiseske fuld sukker - til at blande Melatinen med.


Jordbær og syltesukker bringes i kog i en stor gryde, der røres og skummes for urenheder.

Jeg stavblender de største jordbær, da min familie helst vil have uden bær:-) Dette vælger man jo selv.



Blomsterskærme klippes af den store stængel og kommes i gryden. Der skummes efter behov.


Jeg lader min marmelade småkoge i ca. 5 min, før jeg hælder lidt af Melatinsukkeret i og rører, resten kommes i efter hvor fast man vil have sin marmelade:-) 



Marmeladen skal koge i 2 min. efter Melatin er kommet i gryden.

Jeg bruger et helt brev, igen efter familiens ønske, så den bliver på brødet:-))

Mine glas er vaskede, skoldede og skyllet i Atamon, før de bliver fyldt op med denne lækre sommer marmelade:-))



Velbekomme.... Og rigtig god sommer:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar