søndag den 27. februar 2011

Dumle ganache

Jeg må altså tilstå at jeg ÆÆÆLLLLSKER
Dumle. Jeg kan spise det på samtlige af døgnets
timer og hvis bare jeg har det i huset:o)

Nu har de jo så lavet Dumle plader,
perfekt til at bruge som kagefyld.

Til en ganache / trøffelcreme bruges:

1/2 L piskefløde 
200g Dumle

Fløden varmes op til kogepunktet og hældes over chokoladen
der er brækket i mindre stykker.
Lad dette stå et par min. for at smelte chokoladen.
Rør uden at piske luft i massen til det er en homogen masse.
Overdækkes med hushold.film helt ned på overfladen
for at undgå kondens. 
På køl natten over eller mindst 6 timer.
Piskes på max. middel hastighed, men hold øje!
Det går stærkt, piskes den for meget gryner massen
og er lige til skraldespanden:-(

Nu kan ganachen bruges som lagkagefyld eller som 
topping på cupcakes.

Alle slags chokolade kan bruges:
150g mørk, 200g lys, 200g hvid eller en af alle de slags
med forskellig smag!

Rigtig god fornøjelse:o)

2 kommentarer:

  1. Hej Betina.!
    Først og fremmest en stor tak for denne blog.! Der er virkelig stor hjælp at hente for os nybegyndere, hehe :)

    Jeg er gået igang med et større kage-projekt, da jeg skal lave en 3 etagers kage til min datters 1 års fødselsdag på lørdag...

    Jeg kar nogenlunde styr på det hele.. MEN.! Den ene af kagerne skal dekoreres med poka-dots, og ville lige høre om man sætter dem fast med vand fra hanen, eller om man skal bruge flydende lim.?

    Håber på at høre fra dig snarest :D

    Med venlig hilsen
    Rikke ;D

    SvarSlet
  2. Hej Rikke og tak for dine søde ord og et stort tillykke med tøsen på lørdag:o))
    Jeg bruger altid lim, dypper penslen og "tørrer" det af på kanten af den skål jeg nu har det i. Brug hellere for lidt end for meget- for lidt: så finder du ud af det når dine polka ryger af - for meget når de glider ned af siden af kagen ;-)
    Rigtig god fornøjelse, kageknuz B

    SvarSlet